Poznáte tie videá, ako cez cestu prechádza mamička s kočíkom, deti zo školy alebo slečny, ktoré majú oblečené tesné dámske športové oblečenie? Po vlhkej vozovke v sychravom počasí sa približuje auto, šofér si práve prepína pieseň v rádiu, a tak si nestihne včas všimnúť chodcov. Začne brzdiť, letné pneumatiky sa však šmýkajú a dôjde k tragédii...
Brzdná dráha letných pneumatík
Letné pneumatiky sú prispôsobené pre jazdu v teplých ročných obdobiach. Zmes, ktorá sa na ich výrobu používa je tvrdšia, takže mäkne pri vyšších teplotách a dobre prilieha k vozovke. V zime sú však letné pneumatiky absolútne stuhnuté a tvrdé, neprispôsobujú sa dobre povrchu cesty a zvyšuje sa riziko nehody.
Najnebezpečnejšie sú letné pneumatiky samozrejme pri strete s ľadom, avšak aj jemne poprášená vozovka robí letným pneumatikám problém a spôsobuje veľmi dlhú brznú dráhu. Pre predstavu, kým v zime na zimných pneumatikách pri rýchlosti 50 km/hod zabrzdíte, na letných pneumatikách pri tých istých podmienkach prejdete ešte 31 metrov navyše, ak samozrejme nedostanete šmyk a nestočíte sa.
Kedy je čas prezuť?
Na Slovensku nie je presne stanovený termín prezutia na zimné pneumatiky, podľa zákona je však prezutie povinné, keď nočné teploty klesnú pod 7°C. Zimné pneumatiky sa vyrábajú z mäkšej a pružnejšej zmesi, ktorá má dobre fyzikálne vlastnosti pri mrazoch, odoláva im a aj keď teploty klesnú hlboko pod nulu, odolávajú tuhnutiu.
Dezén by nemal byť nižší ako 3 mm, aj keď v susedných krajinách je povolený dezén len s hĺbkou do 4 mm. Pre porovnanie, nové zimné pneumatiky majú dezén vysoký 8 mm. Ak prezúvate úplne nové pneumatiky, nenechávajte si prezutie až do mrazov, pretože pre dosiahnutie optimálnych vlastností musia mať pneumatiky najazdených aspoň 300 km.