Časté návštevy v autoservise však viete ovplyvniť spôsobom vašej jazdy a eliminovaním niektorých zlozvykov. Ušetrite stovky eur a jazdite s rozumom.
Šetríte tam, kde by ste nemali
Kupujete si lacný motorový olej, ktorý nespĺňa požiadavky vášho vozidla alebo hľadáte najlacnejšiu čerpaciu stanicu? Ušetrené peniaze napokon vrazíte do opravy automobilu. Podozrivo lacné čerpacie stanice zväčša ponúkajú nekvalitné palivo, ktoré ničí vstrekovače a palivové čerpadlo. Platí to hlavne pre vozidlá jazdiace na naftu. Podobne je to aj s motorovým olejom. Kupujte overené značky a olej meňte pravidelne t.j. po 30 tisícoch najazdených kilometrov alebo raz za rok. Niektorí vodiči šetria dokonca na náhradných dieloch. Dávajú prednosť súčiastkam z druhej ruky a následne sú sklamaní z ich krátkej životnosti.
Studený štart
Trpezlivosť ruže prináša. Toto porekadlo platí aj pre rozjazd vozidla. Vytáčanie motora po naštartovaní spôsobuje enormné namáhanie niektorých jeho častí. Nerovnomerné prehriatie je katastrofou pre motor. Zároveň sa nestíha zahriať ani motorový olej, ktorý tým pádom nemôže kvalitne premazať časti motora. Na druhej strane nie je dobré príliš dlho zahrievať motor pri státí na mieste. K tejto činnosti má veľa motoristov tendenciu hlavne v zimnom období. Na voľnobehu sa motor síce zahreje, ale nízke otáčky ničia prílišným trením valce. Najlepšie spravíte, keď necháte automobil na voľnobehu len zopár sekúnd a niekoľko kilometrov prejdete v pomalšom tempe.
Pomalé brzdenie a ničenie spojky
Pri brzdení platí opačné pravidlo ako pri štarte. Príliš pomalé a dlhé brzdenie extrémne ničí brzdný systém. Brzdy sú síce zaťažené len mierne, ale sa vyčerpávajú dlhou činnosťou. Ich životnosť sa znižuje, brzdné kotúče si budú rýchlejšie žiadať výmenu. Preto je lepšie brzdiť intenzívnejšie v kratších časových intervaloch. Spojka je súčiastkou, ktorá si vyžaduje častejšiu výmenu len kvôli vašej ťažkej nohe. Zošliapnutá spojka pri čakaní na semaforoch je priamou cestou do servisu. Pri častom a dlhom tlačení na spojku sa veľmi rýchlo opotrebuje jej prítlačný tanier.
Zaťahovanie ručnej brzdy
Ručná brzda je skvelým pomocníkom pri státí v nerovnom teréne, ale na rovine je jej zaťahovanie zbytočné. Ak sa bojíte nechceného rozjazdu, stačiť vám bude zaradená rýchlosť. Pri častom zaťahovaní ručnej brzdy dochádza k jej poškodeniu. V zime vám navyše hrozí jej zamrznutie. Na druhej strane je ručná brzda nutnosťou pre motoristov, ktorí parkujú v kopcoch. Ak by ste nechali len zaradenú rýchlosť, zničíte si rozvodové reťaze a samozrejme aj prevodovku.
Aj exteriér si zaslúži pozornosť
Na to, aby ste mohli dobre vidieť je potrebné mať čisté sklá. Venujte preto pozornosť kvapaline do odstrekovačov. V zime sa nesnažte šetriť a kúpte si kvalitnú nemrznúcu zmes na báze prírodného etanolu. Venujte čas umytiu vášho vozidla. Nebuďte leniví a preferujte využívanie ručných umyvární. Automatické linky môžu poškodiť lak na vozidle a navyše neumyjú dôkladne podvozok. V zime vám odporúčame zainvestovať do tekutého skla. Tento prípravok vytvára na laku ochrannú vrstvu, odpudzuje nečistoty, zvyšuje odvod dažďovej vody a chráni kapotu pred poškriabaním.