Predošlých 12 mesiacov zaskočilo nejedného z nás, ktorý sa vybrali kúpiť nové / jazdené auto. Prečo? Pretože cena nových áut narástla v globálnom meradle rok vs rok +21% v priemere a cena jazdených áut v Eurozóne +27% v USA +37%.
Každý kto mal záujem zakúpiť nové vozidlo, dostal informáciu o nekonečnej čakacej dobe typu 10-12M a pri niektorých značkách a modeloch dokonca dodanie áut presahujúce aktuálny kalendárny rok.
Medzi tým však cena automobilov nerastie ako v predošlej stabilnej minulosti a to o % , ktoré kopírovalo infláciu na úrovni 1-2% , ale rastie kvartálne o 2-5% a sú aj prípady, že ešte viac. Tento nárast ceny, ktorý bol avizovaný je následkom nedostatku čipov, aktuálne nie je možné očakávať podľa vyjadrenia výrobcov zmeny. Vzhľadom na narušené dodávateľské reťazce spôsobené vojnou na Ukrajine a lockdownom v Číne z dôvodu nulovej tolerancie, ktorý tam bol zavedený v rámci pravidiel Covid. Najviac je nedostatkom zasiahnutý sektor výroby high tech materiálov a dielov, kde trpia hlavne EV, PHEV ako aj vozidlá technologicky vyvinuté a vybavené mnohými najnovšími technológiami.
Na základe týchto informácií sú výrobcovia nútení vzhľadom na profitabilitu, ktorá je závislá od počtu vyrobených automobilov (ktoré klesajú z dôvodu nedostatku materiálov a dielov) zvyšovať ceny a znižovať zľavy a podporu, ktorú veľkým nákupcom v minulosti poskytovali. Dnes prakticky žiadna automobilka nepodporuje predaj, nakoľko to nepotrebuje, pretože aj tak má všetky kvóty vypredané na dlhé obdobie vopred.
Nedostatok nových áut a z toho vyplývajúci tlak tlačí cenu jazdených áut do závratných výšok, lebo je to jediná možná voľba v prípade nedostatku. Stáva sa, že nakúpené jazdené auto pred 5 rokmi má dnes rovnakú alebo dokonca vyššiu cenu ako pred týmito 5 rokmi
Chaos v ktorom sa nachádzame, podporujú aj špekulácie. Díleri áut vo viere, že cena automobilov bude rásť, robia „slepé objednávky“(objednávka bez fyzického zákazníka) a veria, že keď auto príde predajú ho so ziskom vs situácia, ktorá príde. Tým pádom systém automobilky má za to, že je vysoký dopyt a tomu prispôsobuje výrobu, ceny a podmienky predaja. Takéto správanie dílerov len zvyšuje nedostatok a vytvára chaos, ktorý dnes zažívame. Je ťažké zistiť, čo je reálny dopyt a čo je špekulácia trhu.
V každom prípade je potrebné si uvedomiť, že automobil je súčasťou našej dennej spotreby a jej trvácnosť je časovo obmedzená. Dnes málokto z nás vie existovať bez automobilu, ktoré sa však kazia, havarujú a ich nedostatočná výroba spôsobuje chaos a nedostatok, ktorý urýchľuje nárast cien nových aj jazdených áut.
Vráťme sa však k automobilkám ktoré tvrdia, že nedostatok dielov ,čipov, materiálov a ich súčastí, spôsobujú problémy vo výrobe. Na druhej strane už väčšina z nich vykazuje za posledné kvartály fantastické zisky. A urobia všetko pre to, aby tieto zisky dosahovali čo najdlhšie, čo je logika a princíp podnikania a kapitalizmu.
Na druhej strane však máme zákazníka, ktorý tým pádom trpí nedostatkom a zvyšujúcimi sa cenami.
Takže ako to vlastne je? Poďme k faktom.
Automobilky vyrábajú menej automobilov, predávajú za vyššie ceny, nedávajú podporu na ich nákup a zarábajú viac ako kedykoľvek v minulosti. Nedostatok áut v Európe je ovplyvnený pravidlami o emisiách Co2 a často sa stáva, že automobilka brzdí predaj v Európe v porovnaní s predajom v Ázii a v Severnej Amerike.
Automobilky žijú v bezprecedentných časoch, môžu si s klientom robiť čo chcú, nikto nenamieta na cenu, výbavu, dodacie lehoty. Zlaté časy automobilového priemyslu .
Zákazníci nových automobilov v snahe zaistiť svoju mobilitu sú presvedčení, že automobil ktorý kúpia, bude v budúcnosti stáť ešte viac a oni neprerobia, keď ho jedného dňa budú predávať. Okrem toho znížená výroba, ktorá dnes je, ich v tomto presvedčení ubezpečuje.
Zákazníci jazdených automobilov sú v tom rovnako ako zákazníci nových áut, akurát ich budget na nákup automobilu je menší a musia pri náraste cien nových áut kúpiť jazdené auto, nakoľko na nové nemajú dostatok prostriedkov.
Výroba a predaj náhradných dielov rastie k historickým rekordom, nakoľko používatelia starších áut si autá nechávajú, nakoľko nemajú na to, aby kúpili nové ale svoju mobilitu si chcú zachovať na ďalšie obdobie.
Dajme si však jednu základnú otázku. Je automobil komodita, ktorá je úzkoprofilová - jedinečná? Čím je spôsobený nedostatok ? Prečo? Je normálne, aby cena rástla v dobe keď autá na 80% vyrábajú roboty? Kde odpadla ľudská práca závislá na zvyšovaní miezd?
Materiály rastú vďaka vojne na Ukrajine, ktorá jedného dňa skončí. Majú šancu ešte rásť? Je stredná trieda schopná platiť tieto neskutočné ceny? A keď áno ako dlho?
Odpoveď je jasná, nie, nie je.
Ľudia nie sú schopní platiť tieto ceny a preto upúšťajú od nákupu automobilov a od nástupu do tejto špirály, kde na konci je pád cien k normálu, ktorý bude musieť zákonite prísť.
Historické poučky hovoria
„ak niečo rastie príliš rýchlo , môžeme očakávať pád, ktorý vráti situáciu do normálu“
Nemyslím, že dôjde k pádu cien automobilov, pretože dlhodobo výroba nepokrýva reálnu spotrebu. Chcem len však upozorniť na vlnu špekulácií, ktoré rastú a môžu pokriviť trh a videnie toho , čo súvisí s aktuálnou situáciou a kde je reálna hodnota.
Tak ako aj pri iných hodnotách, ktoré neprirodzene rastú aj automobily sú jej súčasťou. Iba časť z nich bude mať vysokú hodnotu, lebo sú jedinečné. Všetko, čo vie výroba vyrobiť vo veľkých množstvách prostredníctvom pasovej výroby a robotizácie, nebude mať v budúcnosti rastové opodstatnenie.
Nové auto určite ku komoditám, ktoré sú jedinečné nepatri. Žijeme v pomýlenej dobe a ľudia strácajú rozum. Držme sa pri zemi a venujme svoj čas deťom, rodine a reálnym hodnotám, ktoré máme. Jedinečnosť je kľúčom k investíciám a nepodliehajme panike.
V každom prípade aj keď dôjde po extrémnom náraste cien automobilov k jej zreálneniu, v konečnom dôsledku stále ostanú na piedestáli nedostupnosti pre bežného zákazníka. Dôvodom bude hlavne technologický pokrok a environmentálna záťaž, ktorú spôsobujú bez ohľadu na pohonnú jednotku.
Zákazníci sa budú musieť vydať inou cestou a už posledné roky a hlavne Covid naznačil cestu, kam to celé smeruje. Smer je jasný a nezvrátiteľný, automobil zmení svoju podstatu z tovaru na podstatu služby, ktorú budeme mať k dispozícii podľa potreby nášho veku a iných faktorov.
V súčasnom chaose v automobilovom priemysle sa značka Opel Crossland vyníma svojím inovatívnym dizajnom a technológiami. S týmto kompaktným SUV môžete očakávať špičkový výkon a pohodlie na cestách.
VLADIMIR ORTH - avis.sk a môj najstarší a najlepší kamarát