Trojbodový bezpečnostný pás
Tento geniálny vynález oslávil pred pár rokmi svoje okrúhle 60. narodeniny a doposiaľ ho netromfla žiadna novinka. Zásluha za záchranu miliónov životov po celom svete prislúcha Švédovi Nilsovi Bohlinovi, bez ktorého by boli airbagy, či iné asistenčné systémy, bezmocné.
Trojbodový bezpečnostný pás sa dnes za bežnú súčasť všemožných modelov áut naprieč celým svetom, a to od elegantných sedanov, akým je napríklad Hyundai Genesis, cez kompaktné hatchbacky, až po tie najpriestrannejšie SUV-čka.
Airbagy
Na zvýšení bezpečnosti v automobiloch sa ruka v ruke s bezpečnostným pásom podieľajú aj airbagy. Síce si ich nechali v roku 1951 zaregistrovať nezávisle od seba rôzni vynálezcovia – nemecký inžinier Walter Linderer a Američan John W. Hetrick, skutočného využitia v automobilovom priemysle sa bezpečnostný vzduchový vankúš dočkal až v roku 1971, keď vypršala ochrana ich patentov.
Od tejto chvíle sa jeho vývoj nezastavil. Rok 1994 priniesol novinku v podobe bočných airbagov a v roku 2011 verejnosť žasla nad prvými airbagmi pre chodcov. Síce dnes vývojári pracujú na úplne nových technológiách z oblasti bezpečnosti vozidla, nezabúdajú ani na neustále napredovanie rokmi overenej klasiky, airbagov.
ABS
ABS (z nemčiny Antiblockiersystem) má za sebou pomerne dlhú minulosť. Protiblokovací systém, ako ho poznáme dnes, siaha už do roku 1908, keď bol vyvinutý obdobný pre vlaky. Prvý patent tohto vynálezu bol však zaznamenaný až v roku 1928 v Nemecku. Vynález Karla Wessela však ako funkčný produkt nikdy neuzrel svetlo sveta.
Výraznejší posun nastal v roku 1953, keď Hans Scherenberg prihlásil patent, ktorý mal brániť blokovaniu kolies vozidla pri brzdení. ABS v súčasných automobiloch predstavuje veľmi komplexný systém a jeho komponenty musia bezchybne zaznamenávať spomaľovanie a zrýchľovanie otáčania kolies aj pri jazde do zákruty, na nerovnostiach alebo pri akomkoľvek znečistení vozovky.
Odvtedy ABS napreduje doslova míľovými krokmi, preto sa dnes môžeme stretnúť s rôznymi vylepšeniami a obmenami, ktoré prispeli k jeho správnemu fungovaniu.
Nils Bohlin, Walter Linderer, John W. Hetrick, Hans Scherenberg či mnohí ďalší vynálezcovia svojej doby ani len netušili, ako svojimi nápadmi ovplyvnia automobilový priemysel budúcnosti. Aj dnes tento segment každým dňom napreduje vďaka vývoju nových a čoraz lepších a sofistikovanejších systémov, a tak nám neostáva nič iné, len v napätí očakávať ich predstavenie a uvedenie na trh.
Zdroj: pexels.com