Nedostatkom netrpí len Slovenská republika. Mnohé krajiny Európskej únie nie sú na nástup elektromobilov pripravené. Otázka počtu nabíjacích staníc sa stáva ešte viac markantnejšia po zverejnení predloženého zákona, ktorý by mal zakázať predaj vozidiel so spaľovacími motormi už v roku 2035. Kedy sa únia začne zaoberať nedostatočným počtom nabíjacích staníc?
Elektromobily sú vozidlami budúcnosti
Pokroku sa nevyhneme v žiadnom smere bežného života. Motoristov v budúcich rokoch čaká prechod z vozidiel so spaľovacími motormi na elektromobily. Zimné a letné pneumatiky sa budú vyrábať z PET fliaš, všetky pneumatiky i pneumatiky Kormoran budú disponovať systémom automatického dofukovania a mnohé iné inovácie. Samozrejme, že tento prechod sa neudeje z roka na rok, ale je zrejmé, že Európa smeruje k zelenej vlne a k znižovaniu emisií. Nedávno vyvolala rozruch informácia, že Európska únia zakáže predaj vozidiel so spaľovacími motormi už v roku 2035. K tomuto návrhu zákona sa chrbtom postavili menej bohaté krajiny, ktoré nie sú na prechod pripravené. Platnosť zákona ešte nie je definitívna, tak uvidíme, ako to so spaľovákmi napokon dopadne. Na Slovensku už nejaký ten rok elektromobily na cestách vidíme, ale je ich ešte stále žalostne málo. Vysoká cena vozidiel a k tomu malý počet nabíjacích staníc od kúpy týchto vozidiel odrádzajú. Navyše ak vozidlo plne naložíte a na strechu pripevníte strešný box, tak sa dojazd znižuje. Ak nevlastníte rodinný dom s garážou, kde sa nabíjate cez vlastný wallbox, tak musíte priam lupou hľadať nabíjacie stanice a rýchlonabíjacie možno ani lupou nenájdete. Podobne sú na tom naši susedia i krajiny EU smerom na juh. Preto prišla Európska únia s novým príkazom, ktorý by mal zabezpečiť dostatok nabíjacích staníc v každej krajine.
Elektromobily pribúdajú, ale nabíjacie stanice nie
Takmer 70 % nabíjacích staníc v EU sa nachádza v bohatých európskych krajinách, a to konkrétne v Nemecku, Francúzsku a v Holandsku. No i v týchto krajinách je ich počet nedostačujúci. Automobilky by radi pritvrdili a na trh doniesli každý rok viac elektrických vozidiel, ale dopyt po nich nie je tak veľký. Preto upozornili automobilky EU na skutočnosť, že ak neporastie počet staníc, neporastie ani počet majiteľov elektrických vozidiel. EU zareagovala a chystá sa vydať zákon, ktorý by prikazoval maximálnu vzdialenosť medzi dvomi nabíjacími stanicami v rozmedzí 60 km. Zároveň by malo ísť o rýchlonabíjacie stanice, pri ktorých nemusíte stráviť do úplného nabitia viac ako 30 minút. Chcú vyriešiť tiež problém s platbou za nabitie. V súčasnosti sa na niektorých staniciach dá platiť len cez aplikácie, a ak aplikáciu nevlastníte, tak vás vyjde elektrina drahšie. EU chce zabezpečiť, aby bol zjednotený systém platieb pre všetky členské krajiny.