Sme svedkami bezprecedentného nárastu cien, ktorá sa udiala ako následok prvej a druhej vlny Covidu a zmien s tým súvisiacich. Samozrejme konflikt na Ukrajine je tak isto významným činiteľom, ktorý uvedené zmeny posilňuje.
Čoho sme vlastne svedkami v súčasnosti a ako nás to ovplyvňuje?
Počas tohto náročného obdobia sa väčšina automobiliek chopila príležitosti, ktorú im daná situácia umožnila. Začali výrobné kapacity prispôsobovať produktom a modelom, ktoré sú pre nich ziskové a zároveň ľahko predajné. Mnoho modelov vypadlo z výrobného programu, resp. automobilky ich z nejakého neznámeho dôvodu nedodávajú. Z globálneho bojiska, kde každoročne bolo umiestnených bez mála 90 mil. automobilov, sa v priebehu posledných 3 rokov ukrojilo cirka 65 miliónov automobilov, ktoré sa nevyrobili. Zrazu celý svet pochopil, že takéto množstvo nikomu nechýba, ale zároveň umožňuje automobilkám zvýšiť ich ziskovosť.
Tu je prierez 2 významných automobiliek, ktoré posledné 3 roky vykázali predaje vs dosiahnuté zisky v porovnaní s posledným rokom pred Covidom a následne rokom po jeho stabilizácii.
PVA /ZISK 2019 – PVA/ZISK 2020 -- PVA/ZISK 2021
VW group 10.9mil/19.3mld – 9.0mil/10.6mld -- 8.8mil/20.0mld
Stellantis ***4,4mil/2.7mld -- 6.2mil/7,1mld -- 6.4mil/18.0mld
*PVA-počet vyrobených automobilov
**ZISK operatívny profit
***Výsledok FCA pred spojením s PSA.
Je vidno, že zákazník sa dostal do defenzívy. Zľavy neexistujú a autá nie sú. Spotrebiteľ je rád, že má šancu kúpiť „čokoľvek“ čo má 4 kolesá, prieberčivosť a bitka o zákazníka už dnes neplatí. Dokonca aj reklamu by mohli automobilky kompletne zrušiť, veď majú všetko vypredané na mesiace a niektorí na roky vopred.
Porovnanie globálnych hráčov podľa počtu predaných automobilov 2020/2021
V roku nástupu Covidu (2020) všetky automobilky ohlásili zníženie výroby a pokles zisku. Nastavili výrobné programy na ziskovosť, v očakávaní poklesu záujmu. Vzhľadom na lockdown, výroba klesla viac ako bol očakávaný dopyt. Nemali záujem opakovať rovnaké chyby ako v r.2009 počas veľkej hospodárskej recesie, kedy svet zahltila nadprodukcia a plné skladové plochy vyrobených automobilov a následne výpredaja s veľkými zľavami po celom svete. Vtedy automobilky zachránili rozsiahle programy výmeny automobilov sponzorované vládami, ktoré mali obavy z pádu automobiliek.
Očakávania automobiliek sa naplnili, nerovnomerné pôsobenie viacerých vĺn Covidu po celom svete(v priebehu r.2020) a následné obavy ľudí o ďalší vývoj, výrazne znížili dopyt po nových automobiloch. Po postupnom zvládaní pandémie začal narastať dopyt a tento trend sa potvrdil na začiatku r.2021. Ak v minulosti zákazník bol kľúčom k predajným číslam a profitu a automobilky, situácia sa zmenila a je opakom toho, čo sme videli. Automobilka diktuje podmienky a vyrába také množstvo, že zákazník sa dostal do situácie, kedy je rád ak má vôbec možnosť automobil kúpiť. Prakticky nulová konkurencia donútila spotrebiteľa cestovať za kúpou desiatky či stovky kilometrov, pretože dostupnosť je obmedzená.
Avšak znížiť produkčné kapacity a znova ich zvýšiť nebolo možné (vzhľadom na subdodávateľské reťazce) aj na základe priority udržať ziskovosť predaja každého automobilu.
Druhá vlna Covidu, ktorá dodávateľské reťazce ovplyvnila, mala za následok prerušované dodávky dielov a tým zníženie schopnosti vyrobiť požadované množstvo. Prvou takouto položkou boli čipy, ku ktorým sa neskôr pridali rôzne diely, ktoré sme doteraz ani nevedeli, že v autách máme. Globalizácia tak ospevovaná v predchádzajúcich 25 rokoch dostala významnú ranu. Dovtedy sme ani nevedeli, že globálny share vo výrobe čipov je takýto podľa podielu :
- Taiwan 54%,
2.je Južná Kórea 17%,
3.USA 7%,
4.zbytok sveta 22%.
Akýkoľvek konflikt v týchto zónach výroby ovplyvní všetko, čo si len vieme predstaviť, mimo iné aj automobily.
Očakávané zvládnutie situácie v dodávateľských reťazcoch, ktoré malo nastať na jar 2022, sa však nestalo, nakoľko vypukol konflikt na Ukrajine, ktorý svojimi výrobnými kapacitami na Ukrajine zabezpečoval od káblových zväzkov až po sedadlá do automobilov atď. Následné sankcie voči Rusku zamedzili dovozu surovín potrebných pre výrobu automobilov od železnej rudy až po lítium, tak potrebné pre batérie automobilov.
Keď si premietnem posledné 3 roky, mám za to ako keby sme z jednej krízy plynule prechádzali do ďalšej a nevieme čo bude ďalej nasledovať.
Nie je tomu úplne tak.
To, že trh s automobilmi je v chaose je jasné. Niekto vyrába, niekto nie, každý vyrába iba na objednávku a tým pádom čakáme na autá dlhšie ako obyčajne, približne minimálne 12M a pri niektorých modeloch aj 2-3 roky. Zároveň pri nedostatku nových automobilov a bezprecedentnom zvýšení cien narástli aj ceny jazdených áut, ktorých je čím ďalej menej. Znižovanie výroby za posledné tri roky má za následok, že množstvá áut, ktoré sa nevyrobili budú chýbať na sekundárnom trhu s jazdenými automobilmi a tieto dôsledky sa ešte v najbližších rokoch prejavia.
Rast cien komodít, ktoré sú nutné na výrobu automobilov sú neustále pod paľbou ich nedostatku a zvyšovania, čo má za následok zvyšovanie cien automobilov.
Prečo sa môj článok volá „Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou“
Dôvodov je viacej:
V prvom rade preto, že automobilky dosahujú zisk pri nižšej výrobe a zvýšenej marži za každý vyrobený kus, čo v minulosti bolo nemysliteľné. Spotrebiteľ v súčasnosti akceptuje 0% zľavy a je rád, keď automobil dostane. Tlak na cenu ako by zmizol, kľúčom pre spotrebiteľa je dostupnosť.
Dĺžka vlastníctva automobilu sa radikálne natiahla, vzrástla oproti minulosti o 30-50%. Ak v minulosti spotrebiteľ podmieňoval výber značky a modelu, dnes sa orientuje podľa dostupnosti, kedy automobil dostane. Nie je pre neho dôležité, aký je to model alebo značka. Uvažuje z pohľadu svojich primárnych potrieb. Kupujúci začali vnímať automobil nie len ako spotrebný tovar ale aj ako možnú investíciu svojich voľných finančných prostriedkov. Ceny nových automobilov stúpajú rýchlejšie ako reálne mzdy zamestnancov, čo má za následok znižovanie kúpyschopnosti jednotlivca. Čo má vplyv na neschopnosť kúpiť automobil. Časť spotrebiteľov uniká pri zabezpečení mobility k možnosti prenájmu, kde sa cena hýbe približne na 1-2% nadobúdacej hodnoty/mesačne, čo je oveľa menej ako automobil kúpiť do vlastníctva. To, o čo sa Autopožičovne a Operativno-leasingové spoločnosti snažili posledných 20 rokov a získali nepatrné množstvo fanúšikov služby, sa dnes stáva realitou a spotrebiteľov ženie húfne práve k nim. Nevlastniť a nevyplácať veľké čiastky za automobily a používať automobil iba vtedy, keď ho potrebujeme je u mladej generácie základným pravidlom a zdá sa, že súčasná doba naženie aj iné vekové kategórie do tejto sekcie.
Na záver sa pokúsim odhadnúť ďalší vývoj, ktorý môžeme očakávať. Aj keď v automobilovom sektore pôsobím cez 30 rokov, budúcnosť mi pripadá ako sci-fi.
-žijeme v dobe nového štandardu, automobilky sa budú snažiť udržať ziskovosť a tým pádom nedostatok nových automobilov sa budú snažiť udržať čo najdlhšie.
-akékoľvek konflikty budú mať za následok narušenie globálnych subdodávok pre automobilový priemysel.
-ceny nových automobilov budú naďalej rásť, budú najväčším motorom inflácie, ktorú tu teraz máme (ak si porovnáme cenu malého automobilu s automatickou prevodovkou, ktorý stál v r.2019 14tis eur a dnes v r.2022 stoji 22tis eur , očakávaná zmena do r.2025 je cena nad 30tis eur.
-spotrebiteľ začne unikať z kúpy automobilu, na ktorý postupne nebude mať a pri nedostatku jazdených áut bude jediná voľba prenájom automobilu od zavedených nadnárodných spoločností.
-zvyšujúce sa úrokové sadzby, ktoré zaviedli centrálne banky ako FED, ECB spomaľujú infláciu ale zároveň majú veľký vplyv na spotrebu, ktorá radiálne klesá. Automobilky tento pokles očakávajú a znova rovnako ako počas Covidu znižujú výrobu automobilov. S tým je previazaná aj ziskovosť, ktorú musia dodržať a bude mať za následok „menej vyrobených automobilov-znamená zvýšenie zisku na kus-zvýšenie ceny pre spotrebiteľa “
Proste bude sa vyrábať menej za viac. Čím ďalej bude menej ľudí, čo si automobil bude môcť dovoliť a jazdených áut tým pádom bude čím ďalej menej.
Napriek tomu, že to nevyzerá veľmi dobre, ak si uvedomíme, že sa svet mení, mali by sme sa proste tejto zmene prispôsobiť a neporovnávať neporovnateľné, ktoré sme zažívali pred pár rokmi. Proste svet sa mení a my spolu s nim.
Vývoj cien automobilov za posledné 3 roky je neskutočný, a to platí aj pre model Opel Grandland. Porovnanie s cenami z predchádzajúcich 15 rokov (konkrétne od r. 2007) odhaluje neuveriteľné trendy na trhu s automobilmi.
VLADIMIR ORTH
ceo
United Group
Zdroje:
-Macrotrends
-Stellantis annual report,2019,20,21
-VW group annual report 2019,20,21
-Linchpinseo 1.oct 2022