Automobilový priemysel prechádza obrovskými zmenami, ktoré sú vedené technologickým pokrokom a zmenami v spotrebiteľských návykoch. Kým v minulosti sme očakávali, že za vyššiu cenu dostaneme viac luxusu a výkonu, v súčasnosti sa zdá, že očakávame menej za viac. Spotrebiteľská kultúra sa orientuje na efektívnosť a praktickosť, čo môže viesť k strate emócií a pripútania k automobilom.
Modely ako Opel Crossland reflektujú túto zmenu - ponúkajú moderný dizajn, efektívnosť a praktickosť, ale môže sa zdať, že nie sú tak "emocionálne nabité" ako niektoré staršie modely. Otázka je, či je táto zmena v automobilovom priemysle skutočne nevyhnutná, alebo či je to len odozva na rýchlo sa meniace spotrebiteľské návyky.
Ešte pred piatimi mesiacmi som predikoval budúci vývoj v automobilom priemysle na prvý polrok 2023. Faktom je, že sme v neustálej zmene, kde sa mnohé faktory menia každý deň a nie je možné predikovať nič a už vôbec nie na tak dlhý čas.
Nielenže sa všetko mení, ale najmä rýchlo. Do toho vstupuje toľko faktorov, že nestačíme ani reagovať. Spotrebiteľ v nemom úžase sleduje dianie a uvažuje, ako sa ďalej zariadiť. Žijeme v najviac dynamickom prostredí zmien za posledných 100 rokov!
Očakávania a odporúčania sú nám na nič, zároveň do ekonomiky vstupujú štátom alebo skupinou štátov uvádzané regulácie, ktorých obsah a rozsah nikto z nás nevie odhadnúť vopred a niektoré rozhodnutia sa priečia už aj zdravému rozumu alebo logike.
Tak skúsme zhrnúť dynamiku aktuálnych zmien v automobilovom priemysle:
Covid to odštartoval, dôsledky znášame stále
Po troch rokoch viacerých vĺn covidu sme na záver roka 2022 mohli skonštatovať, že pandémia ako taká je na ústupe. Oslabená verzia vírusu naďalej rotuje planétou, avšak väčšina obyvateľstva je už premorená a vírus nespôsobuje vážne ťažkosti.
Výpadky výroby, ktoré súviseli s viacerými vlnami covidu a lockdownami, spôsobili nedostatok rôznych tovarov, vrátane nových automobilov. Obyvateľstvo sa v tomto období správalo identicky ako tieto vlny prichádzali a odchádzali a vždy v čase oslabenia plánovali dohnať svoje neutíchajúce potreby spotreby, vrátane nových automobilov. Tento fakt vo veľkej miere spôsobil neúmerný tlak na výrobu, a to hlavne pri globálne pôsobiacich spoločnostiach.
Zvýšený dopyt a nízka výroba spôsobila dva dôsledky. Nedostatok nových automobilov a zároveň pre nedostatok automobilky ceny áut výrazne zvýšili, aby zabezpečili ziskovosť nižšej výroby. Väčšina ponúkaných značiek a modelov globálne narástla o 50 až 100 % oproti cenám z roku 2019.
Rast cien automobilov bol jedným z najväčších príčin stojacich za nárastom inflácie v poslednom období. Len v USA až 1 % rastu inflácie spôsobuje nárast cien jazdených vozidiel. K tomu je však nutné dodať, že za posledných 30 rokov to bolo prakticky 0% podielu.
Ide o historicky najrýchlejší nárast cien automobilov za tak krátke obdobie. Zároveň práve ceny nových automobilov spôsobili nárast cien jazdených automobilov. Obe kategórie sú pevne prepojené a vzájomne sa ovplyvňujú, nakoľko práve ich zvýšenie a nedostatok vytvoril tlak na jazdené vozidlá.
Posledné tri roky sa mohlo zdať, že automobil, obyčajne spotrebný tovar, je vhodnou investíciou pre kohokoľvek. Cena jazdených vozidiel neklesala, ale výrazne stúpla.
Podľa viacerých nezávislých analytikov sa za posledné tri roky (2020-2022) globálne vyrobilo o 40-60 miliónov automobilov menej, než bol priemer výroby za posledných 10 rokov.
Ďalším významným faktorom, ktorý ovplyvnil dopyt, boli udalosti z februára 2022, teda vojenský konflikt na Ukrajine. A to z viacerých dôvodov.
Rusko je veľkou surovinovou základňou pre automobilový priemysel. Zároveň v rôznych častiach Ruska a Ukrajiny boli závody, ktoré sa subdodávateľsky podieľali na výrobe automobilov, ktoré sa predávali aj mimo Ruska a Ukrajinu.
Následné sankcie, ktoré EÚ, ako aj svetové mocnosti, uvalili na Rusko, začali ovplyvňovať všetky nerastné komodity.
Spomenuté faktory ako aj strach z prehlbujúceho sa konfliktu ovplyvnili správanie spotrebiteľov, ktorí sa viac začali obávať o svoju budúcnosť a obmedzili nákupy automobilov.
Vynútené inovácie
Nemenej dôležitým faktorom je transformácia poháňaná pravidlami Európskej únie, ktorá automobilkám adresuje zvlášť náročné podmienky na pohonné ústrojenstvá automobilov – najmä ide na zníženie emisií CO2.
V priebehu februára 2023 došlo k odsúhlaseniu uznesenia, kde europarlament schválil zákaz predaja konvenčne poháňaných automobilov naftou alebo benzínom do roku 2035.
Čo to znamenaj pre spotrebiteľa? Pokúsim sa popísať základné tézy, ktoré z toho rozhodnutia vyplývajú pre každého Európana.
V prvom rade si treba uvedomiť, že konvenčné motory nedokážu poháňať vozidlá s nulovými emisiami. Zákaz znamená ukončenie ich výroby a zároveň ukončenie ich vývoja už teraz. Čím bližšie k uvedenému termínu budeme, tým menej motorizácií na konvenčné palivá budeme vidieť v ponukách automobiliek. Stačí si pozrieť cenníky automobiliek spred troch rokov a porovnať s dnešnými.
Je zároveň logicky jasné, že vozidlá, ktorých objem výroby sa bude znižovať, bude automobilka musieť pre ich nerentabilitu zvyšovať. Objem výroby vždy predpokladá profitabilitu v závislosti na množstve výroby, prvotných nákladoch na jej zabezpečenie a vývoj.
Spotrebiteľ bude mať iba jedinú možnosť pre svoje potreby, a to zabezpečenie si elektromobilu. Otázkou však je, čo sa stane s elektromobilmi a ich cenami po takýchto zmenách.
Pred desiatimi rokmi automobilky vyhlásili, že cena elektromobilov bude postupne klesať. Tento fakt sa dodnes na ich cenách neprejavil. A nie je ani predpoklad, že ceny neskôr znížia.
Elektrické autá budú musieť spĺňať náročné pravidlá od zákazníkov, zároveň výrobcovia budú mať snahu doplniť elektromobily systémami, za ktoré si zákazník bude priplácať. Už dnes veľké automobilky vyhlasujú, že pri výrobe v ziskovosti sa približujú ziskovosti konvenčných vozidiel, ktoré vyrábali viac ako 100 rokov.
Nachádzame tu paralelu s mobilnými telefónmi. Ich cena za 22 rokov nielenže neklesla, ale narástla. Tento istý scenár odhadujem aj pri elektrických vozidlách. Zo strany automobiliek ide o lacný populizmus, ako získať zákazníkov pre elektromobily.
Predpokladať, že mobilita bude lacná záležitosť, je dnes čoraz nesprávnejšie.
Buď-alebo, no ani jedna z možností nie je pro-zákaznícka
So zvyšujúcou sa cenou príde k dosiahnutiu stropu, kedy si automobil bude môcť dovoliť čoraz menej spotrebiteľov.
Odhadujem dve možné cesty budúceho vývoja:
- Nový automobil bude pre väčšinu spotrebiteľov nedosiahnuteľný
– časť spotrebiteľov bude využívať jazdné vozidlá, ktoré sú na trhu k dispozícii;
– časť spotrebiteľov prejde na nájomné programy, ktoré budú ponúkať leasingové spoločnosti a autopožičovne. - Cenu nového automobilu budú automobilky vedieť znížiť na dostupnú cenovú hranicu za cenu zníženia komfortu vo vozidle. Zároveň bude možné elektronicky dokupovať formou predplatného (subscriptions) všetko to, čo dnes považujeme za bežné a nikoho ani nenapadne, že by si mal za to priplácať. Auto bude v základe predávané ako rebrinák (voz, ktorý ťahali kone), čiže bude jazdiť a to bude všetko. Ostatné prvky výbavy, ako je klimatizácia, navigácia, parkovací systém, hudobný systém atď. budú za príplatok, ktorý budeme platiť denne alebo mesačne.
Menej emócií a priemernosť
Okrem toho môžeme očakávať, že dizajn exteriéru, interiéru, výber materiálov a z toho vyplývajúce emócie tak vlastne v súčasných automobiloch podľahnú ekológii a znižovaniu nákladov na výrobu.
Už dnes elektrické vozidlá strácajú tie atribúty, prečo bol automobil pre ľudí nielen dopravným prostriedkom, ale aj statusom a formou prezentácie jednotlivca alebo spoločnosti.
Priemernosť bude valcovať trh. Zmení sa pohlaď ľudí na mobilitu. Bude to len služba. Nasledujúce generácie nebudú vnímať EV vozidlá tak, ako vnímame automobilitu v súčasnej dobe my.
Myslím, že v tomto scenári sa stanú automobily takou istou súčasťou našej existencie, ako mixér alebo televízor, a nebudeme sa nimi hlbšie zapodievať. Automobilový priemysel to posunie k väčšej koncentrácii, ktorú, ako som už spomínal, môžeme vidieť v priemysle s elektronikou. Väčšinu trhu budú držať dvaja až piati výrobcovia a tí ostatní budú mať veľmi nevýznamný podiel na globálnom trhu s automobilmi.
Dvaja najväčší výrobcovia mobilných telefónov sú Apple (27,63 %) a Samsung (27,1 %). Viac ako 54 % trhu ovládajú dvaja hráči. Tento istý vývoj očakávam aj pri automobiloch.
To, že ide do tuhého, môžeme vidieť na už prebiehajúcej cenovej vojne, ktorú spustila automobilka Tesla. V súčasnosti najväčší globálny výrobca elektromobilov je Tesla, ktorá s vysokými zľavami pre Model Y a Model 3 spustenými vo februáritomu naznačuje. Tesla v roku 2022 predala 1,4 milióna automobilov a v roku 2023 chce vyrásť na dva milióny. Aktuálne prevádzkuje štyri výrobné závody (California/Freemont-USA,Texas/Austin-USA,Shanghai/Cina-Asia,Berlin/Nemecko-EU).
Treba vnímať aj inú stránku veci, a to je ziskovosť EV automobilov podľa štúdie:
Štyria najväčší globálni výrobcovia elektrických vozidiel podľa predajov v roku 2022:
- Tesla: 1 313 851 ks (medziročný nárast 40%)
- BYD (autá): 911 141 ks (medziročný nárast 184%)
- Volkswagen Group: 570 737 ks (medziročný nárast 26%)
- GM: 600 000 ks
V súčasnosti je evidovaných viac ako 25 výrobcov elektromobilov s tým, že v súboji o zákazníka to bude v najbližších rokoch náročné a väčšina z nich už o pár rokov nebude existovať.
Časy, v ktorých žijeme a ktoré nás čakajú, sa nedajú popísať ako jasné a vopred predikovateľné. Pokrok a technológie, ktoré oslovia zákazníka, budú tým hlavným faktorom víťazov.
článok od Vladimír Orth - AVIS.sk