Pred pätnástimi rokmi, v čase keď k nám ešte len prichádzala demokracia a slobodný trh, som zakladal svoju malú spoločnosť s jedným vlastníkom. Spočiatku mi malé podnikanie v Košiciach veľmi nedávalo veľmi veľké nádeje na úspech a ťažko som živoril od desiatich k piatim.
Je jasné, že počas mnohých rokov podnikania príjmy zo spoločnosti rástli, v tej dobe som tiež získal určité meno a stálych zákazníkov. Mohol som si dovoliť zamestnať viac ako desať pracovníkov.
Aj cez to som v minulom roku narazil na vážny problém. Nadviazal som kontakt s veľkou spoločnosťou. Táto spoločnosť pre mňa bola potenciálnym zákazníkom a navyše potrebovala rekonštruovať niekoľko kancelárii. Zdalo sa, že je na dosah vcelku dobrý biznis.
Bohužiaľ riaditeľ spoločnosti, aj keď bol spočiatku s našou cenovou ponukou a plánom opráv spokojný, s podpísaním zmluvy neponáhľal. Začal som teda konať a ešte raz som osobne navštívil jeho kancelária. Bola to neohlásená návšteva, pretože som mal okolo cestu, rozhodol som sa mu pripomenúť našu ponuku.
Nanešťastie bol pán riaditeľ niekde v teréne .Chvíľu som sa porozprával s milou sekretárkou a pretože som ju videl už po niekoľkýkrát a vždy na mňa urobila dobrý dojem, spýtal som sa jej na môj problém. Poradila mi, že by som mal skúsiť predložiť referencie od svojich existujúcich zákazníkov. Problém bol, že sme nemali žiadne písomné vyhlásenia od spokojných zákazníkov, nikdy sme ich nepotrebovali.
Zo začiatku som si myslel, že je to hlúposť. Toľko rokov sme vykonávali rekonštrukcie rôznych miestností a nikdy som nikomu nemusel predkladať hodnotenie zákazníkov. Okrem toho som predsa vždy viedol svoju firmu veľmi poctivo a zákazníci si nikdy nesťažovali na vykonané práce.
Neotáľal som, zavolal som synovi a poprosil ho, aby sa pokúsil zostaviť referencie od našich zákazníkov. Počas niekoľkých dní sme mali písomné vyhlásenie od štyroch spokojných zákazníkov. Syn mi povedal, že tiež poslal žiadosť našej firmy do Centra výskumu názorov klientov a požiadal o vydanie certifikátu, ktorý mal byt založený na výsledkoch ich prieskumu. Certifikát poslali poštou.
Všetko som poskladal do zložky a vydal sa ešte raz za riaditeľom. Zaviazal sa mi odpovedať do dvoch týždňov, ale už za dva dni mi volal. Požiadal nás o vykonanie dohodnutej rekonštrukcie kancelárií.
Od toho času v mojej firme na stene kancelárie visia všetky dôležité referencie, certifikáty a tiež certifikát dôveryhodná firma, ktoré sú dôkazom o kvalite našej firmy. Umiestnili sme ich tiež na našu novú internetovú stránku.
Takže, ja som viedol svoju firmu podľa svojich štandardov, ale ako je vidno v XXI. storočí sa štandardy začali meniť. Nezostáva než sa týmto novým trhovým regulám prispôsobiť.
A tak všetkým dávam jednu radu: pamätajte na referencie a certifikáty - je to možno len detail, ale oplatí sa na neho nezabudnúť, pretože dokumentuje našu ťažkú prácu! Zdravím všetkých poctivých podnikateľov.