Čo by mala vizitka obsahovať?
Vizitky sú síce malé, ale napriek tomu obsahovo veľké informačné médium. Hlavne preto, lebo obsahujú to najdôležitejšie, čo by sa mali vaši partneri pri stretnutiach alebo obchodných rokovaniach o vás dozvedieť.
Teda názov firmy a logo, vaše meno a priezvisko, adresu, telefónne číslo a e-mailový kontakt. Netreba vari ani pripomínať, že všetky tieto údaje by mali byť bez najmenšej chybičky.
Stačí preklep v telefónnom čísle alebo e-maile a všetka vaša snaha môže byť márna. Váš potenciálny obchodný partner vám už nikdy nezavolá, nenapíše.
Dá sa na ne však vtesnať omnoho viac. Nie je problém vyrobiť i obojstranné vizitky. Na druhú stranu si môžete dať vytlačiť na vizitky prípadné ďalšie aktivity, ktorým sa vy alebo vaša firma venujete. Môžete zvoliť stále populárnejší QR kód, do ktorého vložíte ďalšie údaje, o ktorých si myslíte, že ich ostatní potrebujú o vás ešte vedieť. Ale pozor! Neprežeňte to.
Vizitka je kartička prvého kontaktu, preto sa na ňu nepokúšajte vpratať všetko. Nie je to nutné. Načo sú vám dve telefónne čísla? Načo potrebujete dve e-mailové adresy? Akurát nimi dokážete svojich partnerov zmiasť a zneistiť. Alebo ich to odradí od telefonovania či e-mailovania.
Dnes potrebujete mať všetko čisté, jasné, jednoduché a prehľadné. Nekomplikujte to sebe ani ostatným.
Rozmery vizitky a kvalita papiera
Vizitka má svoje štandardné, zaužívané rozmery, ktoré sa odporúča dodržať. Samozrejme, rozmery nie sú až úplne striktne dané a líšia sa podľa krajín, v zásade však pri klasických vizitkách platí, že maximálny rozmer by mal byť okolo 9 cm na dĺžku a 5 cm na šírku. Vo Veľkej Británii a v škandinávskych krajinách bývajú menšie.
Je to spôsobené jednak dlhoročným vývojom a funkčnosťou. Vizitky s týmito rozmermi, nie sú ani veľké, ani malé. Zmestia sa na ne najdôležitejšie údaje v čitateľnej forme a dobre padnú do ruky. A jednak tým, že vizitky presne takýchto veľkostí zodpovedajú najbežnejším formátom používaných obalov na vizitky. Ak si teda vyrobíte alebo dáte vyrobiť vizitky neštandardných, väčších rozmerov, pokojne sa môže stať, že nový majiteľ vašej vizitky ju nebude mať kde odložiť a vložiť. Chvíľu sa mu bude len tak bezprizorne motať po stole, až nakoniec skončí v koši. A to určite nechcete. To nie je váš cieľ.
Čo sa týka papiera, vyvarujte sa úplne najtenšieho, a teda najmenej kvalitného. Nad papierom s gramážou menšou ako 150 gr/m2 ani neuvažujte. To je minimum. Odporúča sa však 200 až 300 gr/m2. Vtedy sa na vizitky dobre tlačí, dobre na nich drží farba, a hlavne sa pri prvej príležitosti nepokrčia.
Grafika a písmo
Jednoduchosť a prehľadnosť treba dodržiavať nielen pri obsahu, ale aj pri forme, a teda pri grafike a písme. Vaša vizitka, samozrejme, môže hýriť všetkými farbami dúhy, ale len v prípade, ak ste generálny manažér cirkusu.
Ak máte kreatívnejšie povolanie, môžete použiť viacero farieb, ale neodporúčajú sa viac než tri.
Pri ostatných povolaniach, ako sú riaditelia podnikov, obchodníci alebo napríklad advokáti sa očakáva čistota a striedmosť podporujúca serióznosť firmy.
To isté platí i pri písme. Umelecké povolania si môžu zvoliť rôzne ozdobné, písané či kaligrafické písma, ktoré sú však pre ostatné povolania absolútne nevhodné.
Úplne najvhodnejšie je to najjednoduchšie, tzv. bezpätkové písmo vyznačujúce sa čistými ťahmi a líniami.
Nech už si zvolíte akýkoľvek podklad, farebné vyhotovenie alebo písmo, nikdy nezabudnite na jednoduché pravidlo. Základom dobrej čitateľnosti je po prehľadnosti kontrast. Ak teda máte pozadie tradične biele, rozhodne použite na písmo, prípadne i logo, tmavé, sýte farby a opačne.
Výnimky
Ako všade, tak i pri tvorbe vizitiek výnimka potvrdzuje pravidlo, hlavne čo sa týka jednoduchosti, tvarov a rozmerov. Existujú kreatívni jednotlivci, ale i firmy, ktoré dokážu urobiť i z takej relatívne jednoduchej veci, ako je vizitka, malé umelecké dielko. Na internete je veľa vtipných vizitiek, ktorými sa môžete inšpirovať. Ak ste rozvodový právnik, rozdeľte vizitku perforáciou na dve rovnaké časti. Manželia sa o ňu dokážu podeliť podstatne jednoduchšie než o deti či majetok. Nábytkárska firma si môže dať vytlačiť rozkladaciu vizitku, z ktorej po rozložení vznikne napríklad stolička. Reštaurácia špecializujúca sa na syry si vytlačila vizitku v tvare strúhadla. Moderné sú rôzne zasúvacie, vysúvacie či otváracie vizitky, prípadne ekologické vizitky, ktoré majú v sebe zalisované semienko rastliny. Neaktuálnu vizitku teda nemusíte zahadzovať do koša, ale môžete ju zakopať do záhradky a pri pohľade na rastlinku spomínať na niekoho, s kým ste mali možno dlhoročný pracovný vzťah.
Úplne iná kategória sú vizitky vytlačené na netradičných predmetoch, ako sú napríklad slamky, perá, USB kľúče, rôzne visačky, šnúrky na kľúče, gumené náramky a pod. Fantázii sa medze nekladú, isté je len to, že opäť treba klásť dôraz na jednoduchosť, prehľadnosť a čitateľnosť. A aj to, že v tomto prípade už nejde ani tak o vizitky, ako o reklamné predmety.