Každý z nás si pamätá krízu, ktorá v rokoch 2006-2010 bezprecedentne zasiahla globálnu ekonomiku. Množstvo nehnuteľností, ktoré ich majitelia nevedeli splácať, bolo skonfiškovaných bankami, a tieto problémy sa preniesli následne do bankového a poisťovacieho sektora. Záťaž bola tak vysoká, že ju banky samostatne nedokázali absorbovať.
2008
Pre úplnosť informácií, v roku 2008 bolo len v USA nesplatených viac ako 3,1 milióna domov, čo zasiahlo 861 000 rodín. Tieto nehnuteľností vo väčšine financovali gigantické inštitúcie ako Freddie Mac a Fannie Mae (Federálna národná hypotekárna asociácia). Priemerná hodnota domov v tom čase v USA bola 287 000 amerických dolárov.
Celková hodnota domov, ktoré neboli splácané, bola v roku 2008 dva bilióny USD.
Nebudeme viac popisovať, čo ešte nebolo splácané, ale pre celkový pohlaď na stav je nutné uviesť, že to boli aj:
- byty
- kreditné karty
- administratívne budovy
- obchodné priestory
- leasingy na autá
V tejto situácii FED, centrálna banka v USA, začala s kvantifikovaným uvoľňovaním (tlačením peňazí), ktorú následne nasledovali všetky centrálne banky na celom svete. V ďalšom kroku vláda USA zriadila program TARP (Troubled Asset Relief Program – záchranný plán) na pomoc finančným, poisťovacím a výrobným firmám v problémoch. Celková pomoc v tomto období sa odhaduje na 632 miliárd USD.
2020
Teraz sa môžeme preniesť do dnešnej situácie. Zásah, ktorý zažila svetová ekonomika, opäť nemá v histórii ľudstva precedens. Nič také sa proste ešte nestalo. Prečo? Pretože v určitom okamihu pandémia ochorenia Covid-19 zasiahla rovnako celú planétu.
Sektory, ktoré najviac trpia, sú turistický ruch, ktorý reprezentujú:
- letecké spoločnosti (65,5 milióna pracovných pozícií)
- hotelové siete
- autopožičovne
- predaj suvenírov
- reštaurácie, eventové organizácie (14,7 milióna pracovných pozícií)
- voľnočasové a oddychové aktivity
- dovolenkové rezorty
Celkom sa jedná o odhadom 350 miliónov pracovných pozícií, čo je 5% globálnej populácie a 12% pracovne schopného obyvateľstva na celej planéte.
Zásah je obrovský, v podstate v krátkom čase sa obmedzilo alebo zastavilo viac ako 20% ekonomického príjmu celej planéty.
Vyberme si len jeden sektor pre príklad, aký to má pre neho následok a čo to znamená:
Na jar 2020 bolo uzemnených 64% leteckých kapacít svetovej flotily lietadiel, čo predstavuje 17 000 lietadiel. Priemerná hodnota lietadla je 173 miliónov USD, z čoho vyplýva, že celková flotila, ktorá nelieta, má odhadovanú hodnotu tri bilióny dolárov.
Aktuálne je 150 spoločností, ktoré lietadlá financujú a dve z nich ovládajú 20% trhu. Za všetkými sú globálne finančné domy, ktoré ich úverujú alebo nakúpili ich cenné papiere, ktoré financujú tento obrovsky majetok.
Úroky, ktoré zaťažujú stojacu flotilu, sú vo výške 80 miliárd USD ročne, k tomu treba prirátať náklady na uskladnenie a servis, ktorý musia znášať aj v čase, keď nelietajú. V apríli 2020 boli predpovede ohľadom vakcín a zvrátenie pandémia Covid-19 veľmi optimistické, očakávali ukončenie pandémie do konca roka 2021 a znova nastolenie bežného života a návrat k normálu v roku 2022. Aktuálne očakávania a prognózy hovoria o roku 2025. Aktuálne pokles vyťaženia kapacít lietadiel je na úrovni -86,5% pred pandémiou.
V tomto krátkom výpočte som sa len zameral na to, aký obrovský problém máme, a to sme sa pozreli len na sektor leteckej dopravy. Je dôležité pochopiť, že pandémia Covid-19 najviac zasiahla spoločnosti a sektory, ktoré majú v prevádzke na uspokojovanie svojich potrieb veľký majetok, ktorý financujú (lietadlá, hotely, autá) a malú maržu, ktorá im dovoľuje existovať v dobrých časoch. Ale keď príde tsunami takýchto gigantických rozmerov, je naozaj veľmi ťažké, prakticky nemožné, všetko zachrániť.
Preto podľa všetkého príde k veľkej vlne bankrotov, ktoré môžu zasiahnuť aj finančný sektor. Vzhľadom na vysychanie protipandemickej pomoci, ktorá nebude môcť tak dlhodobo sanovať finančné suchoty mnohých sektorov, ktoré sú postihnuté.
2021 a ďalej
Čo to všetko znamená? V zásade tri dôležité aspekty pre náš život v najbližších rokoch.
1) Letecká doprava sa obmedzí a postupne bude drahšia, nakoľko nebude sa toľko lietať a úspora z objemu nebude možná. Vrátime sa k lokálnemu cestovaniu, hlavne autami do okruhu maximálne tisíc kilometrov.
V súvislosti s leteckou prepravou budú mať problém veľké hotelové siete a napriek poklesu globálneho cestovania budú prosperovať ubytovania typu Airbnb, nakoľko lokálny trh ich bude potrebovať, plus autopožičovne , ktoré budú ponúkať svoje služby na krátke a stredné vzdialenosti pri cestovaní.
2) Naše úspory budú znehodnotené, pretože objem záchranných balíkov, ktoré centrálne banky púšťajú do obehu, nie sú kryté, ale riadia len to, čo tu máme. Nehovoriac o tom, že globálna ekonomika má nižší výkon ako rok-dva dozadu. O koľko budú znehodnotené, je ťažko dnes odhadnúť, uvedené údaje nie sú verejné a presné (môj odhad je, že v najbližších 10 rokoch znehodnotíme úspory o 50-70% v reálnej hodnote nákupu, čo vieme dnes za ne nakúpiť).
3) Najlepším aktívom, ktoré dokáže týmto stavom odolávať, budú investície do akcií spoločností, ktoré vyrábajú dennodenné produkty a pomáhajú globalizovať globálnu ekonomiku a narúšať staré zaužívané systémy v prospech nových vyspelých. Tento sektor bude napredovať a dokáže aj v takýchto náročných rokoch doniesť majiteľom cenných papierov výnos, ktorý odolá tlaku inflácie a znehodnotenia svojich úspor.
Zdroje:
https://www.unitedlife.sk/
- 17.4.20 magazin Time: Two-Thirds of the World’s Passengers Jets Are Grounded Amid COVID-19 Pandemic. Here’s What That Means
- 3.9.20 PMC: Grounded aircraft: An airfield operations perspective of the challenges of resuming flights post COVID
- 16.1.2009 CNN Money: Foreclosures up a record 81% in 2008
- 25.6.2019 Market Watch: U.S. consumer debt is now above levels hit during the 2008 financial crisis
- 18.3.2019 Rolling Stone: Turns Out That Trillion-Dollar Bailout Was, in Fact, Real
- Boeing Current financial Market Outlook 2019