Ovplyvňuje nás však stále viacej vo všetkých sférach života. Bežnému človeku neostáva nič iné len sa prispôsobiť. Dokonca aj v takej bežnej činnosti akou je nakupovanie. Pred pár rokmi sme si nevedeli obchody bez pracovníčok na pokladni ani predstaviť a dnes si sami blokujeme nákup na samoobslužných pokladniach.
Obchody bez pokladní a predavačiek
V posledných rokoch sa vo Veľkej Británii začali testovať obchody, ktoré nebudú disponovať žiadnymi pokladňami a dokonca v nich nebudú pracovať ani predavačky. Konkrétne ide o jeden z najväčších britských obchodných reťazcov. Báť by sa mali začať všetci pracovníci zamestnaní v tejto firme, pretože celý koncept takéhoto fungovania supermarketov začína byť viac ako reálny. Hovorca uvedenej firmy potvrdil, že tejto myšlienke sa venujú už dlhšiu dobu a chcú ju dotiahnuť do úspešného konca. Ako je možné predávať bez zamestnancov? Kompletný proces predaja je riadený prostredníctvom umelej inteligencie a veľkého počtu kamier. Uvedený reťazec však nie je prvý, ktorý podobný koncept predaja skúša. V realizácii ho predbehol už fungujúci obchod v meste Seattle v Spojených štátoch Amerických. V obchode nenájdete nákupné vozíky a nemusíte v ňom dokonca platiť. Všetko je riadené cez počítačové systémy. Zákazník sa pri vchode prihlási do unikátnej aplikácie, ktorá mu vygeneruje špeciálny čiarový kód. Na jeden kód môžu vstúpiť do predajne naraz traja ľudia. Viac by ich nevedela umelá inteligencia ustrážiť a mohlo by prísť ku krádežiam. Prostredníctvom kódu si môžete vyberať tovar a hádzať ho do virtuálneho košíka. Platba za tovar vám bude na záver stiahnutá priamo zo zadanej platobnej karty. Váš nákup samozrejme kontrolujú kamery a umelá inteligencia. Zatiaľ sa predávajú týmto spôsobom len potraviny, ale uvidíme, čo všetko nám blízka budúcnosť prinesie. Už teraz je však zrejmé, že si budeme môcť prezerať tovar ešte pred jeho zakúpením prostredníctvom virtuálnej reality.
Efektívny nákup i marketingové stratégie
Prečo firmy investujú do podobných technológií? Nerobia to pre dobro zákazníka, ale pre výšku svojho konta. Nakupovanie pomocou aplikácií a umelej inteligencie im pomáha lepšie spoznať a analyzovať nákupné stereotypy svojich klientov. Prakticky vopred budú vedieť váš nasledujúci krok resp. to, čo si budete chcieť kúpiť. Vďaka tomu môžu zefektívniť reklamu a taktiež predávať tovar, o ktorý máte reálny záujem. Zistia dokonca to kam by mali tovar umiestniť a aké otváracie hodiny sú pre predaj najvhodnejšie. Okrem plnej automatizácie sa obchody starajú o vizuálny zážitok svojich klientov. V dobe Instagramu a Facebooku sa snažia vytvárať v obchodoch fotogenické prostredie, ktoré ich bude na sociálnych sieťach prezentovať. Získavajú vlastne reklamu zadarmo. Príkladom môžu byť megalomanské obchodné centrá v Dubaji, ktoré okrem obchodov ponúkajú každému návštevníkovi niečo navyše. V dubajských obchodných domoch nie sú ničím nezvyčajným zasnežené kopce, korčuliarske dráhy, vodopády, obrovské akváriá alebo lunaparky. V takýchto centrách môžu zákazníci tráviť celé hodiny a samozrejme míňať veľké sumy peňazí. Uvidíme, kedy sa podobné vymoženosti dostanú aj do našej malej krajiny.