V dnešnej dobe plnej elektronizácie nášho života, snáď každý z nás už objavil čarovné slovné spojenie SaaS (software as service) IT služby. To, čomu sme pred pár rokmi neverili dnes máme všade okolo nás. Cloudové riešenia, ktoré nahradili naše vlastné servery ecommerce na dodanie rôznych typov tovarov a služieb, ktorý nás obkľúčil z každej strany. Takýto prienik do nášho života bol zaznamenaný hlavne v elektronickom obchode a službách. Avšak tieto prenikajú do všetkých kategórií spoločnosti a tým pádom ovplyvňujú každého z nás.
Vznikajú nové odbory a služby v iných odvetviach a len sa nestíhame čudovať čo všetko bude ľahšie a jednoduchšie. Spoločnosť sa transformuje a my sme toho účastníkmi. Najlepšie ako na to môžeme prísť ako ďaleko sme postúpili, je obzrieť sa o 10, 20 rokov dozadu a uvidíme ten hlboký rozdiel. Ako keby sme upustili uzdu svojej fantázii. Veľa vecí, o ktorých sme snívali sú dnes našou súčasťou.
Ale pozrime sa do minulosti hlbšie. Pred 100 rokmi, keď sme išli nakúpiť potraviny, zastavili sme sa u pekára, mäsiara, v obchode s mliečnymi výrobkami, všetky tieto obchody boli samostatné na jednej ulici alebo v jednom meste. Neexistovali žiadne siete predajní, ktoré by optimalizovali náklady na ich prevádzku. Cieľom bolo poskytnúť služby malej skupine ľudí v danej lokalite. Všetci mali na to čas a nikto sa nikam neponáhľal.
Avšak keď začiatkom 30 rokov 20 storočia (konkrétne 1930 v USA, otvorili supermarket s názvom „Kroger“ poskytujúci komplexné tovary a služby na veľkej predajnej ploche), bol to prelomový krok, ktorý „zrušil“(disruptive) zastaraný model samostatných obchodov zameraných na určitý úzky sortiment.
Takže ak sa z dnešného pohľadu na to pozrieme, už vtedy prišlo k prvému zrušeniu starého z dôvodu zániku a vzniku nového viac efektívneho šetriaceho čas a peniaze kupujúcim. Cieľom bolo ušetriť čas a sústrediť tovary a služby na jedno miesto. Zákazník to obratom ocenil a za posledných 100 rokov takéto supermarkety zaplavili mestá a mestečká a nakoniec komplet celú planétu a vytlačili samostatné predajné jednotky. Tieto supermarkety začali ponúkať nielen obľúbene tovary, ale začali poskytovať aj služby. Čiže môžeme povedať, že ide o predaj tovaru spojeného so službou“ SGWS“(sell goods with services).
V súčasnosti veľa z nich k tomu pridali donášku až do domu, čo je uzavretie celej reťaze nákup-predaj-donáška až k zákazníkovi.
Ale to bolo len na úvod, aby sme neboli prekvapení našim pozorovaním ako sme na tom dnes. A ako súčasný vývoj ovplyvňuje dopravu.
Pri pozorovaní individuálnej dopravy sa stretávame s niečím, čo nám súčasná doba ponúka. Donedávna sme doma mali kolobežku, bicykel, auto a nepravidelne sme ich používali. Prípadne boli to dopravné prostriedky, ktoré používali len deti. Dnes ich používa každý. Čo sa však stalo? V prvom rade prišli moderné elektrické kolobežky, čiže kolobežka má väčší dojazd a tým aj rozsah jej použitia ako predtým, keď sa na nich jazdilo pomocou manuálnej sily. Dnes nie je problém, aby sa človek v obleku postavil na kolobežku a z jednej administratívnej budovy sa premiestnil do druhej, prípadne skočil na obed alebo večeru. Bicykle postihol ten istý osud, kedy sa moderné bicykle zelektrizovali. Následkom týchto zmien však narástla cena na ich nadobudnutie. Ľudia hľadali ako ich môžu využívať bez toho, aby ich museli kúpiť, skladovať a servisovať, nakoľko takéto náklady sú pre všetkých časovo a finančne náročné. Následne ako keby ani nikto nečakal, prišli prenájmy kolobežiek a bicyklov. A máme tu prvý ucelený dopravný systém , ktorý nám umožňuje sa dopraviť za nízkych cenových podmienok z bodu A do bodu B. bez toho, aby sme vlastnili, skladovali, servisovali uvedený dopravný prostriedok.
Tomu hovoríme nástup služieb MaaS (mobility as service) do 21 storočia.
No to nie je všetko, aby sme individuálnu dopravu doplnili prichádzajú taxíky, ktoré digitálne odhadujú veľkosť dopytu a jazdia za takú sumu, ktorá zodpovedá aktuálnemu dopytu a ponuke.
Každá takáto potreba má však aj svoje háčiky. Počasie, ochota použiť daný prostriedok a zároveň cenovú úroveň, ktorá sa v rôznych časoch dňa a týždňa a mesiaca a ročného obdobia mení.
Nič nie je stabilné. Keď sa uvedený prostriedok používa málo je lacnejší, keď sa používa viac cena sa zreálňuje prípadne pri veľkom dopyte rastie. Máme tu jeden z najznámejších princípov „kapitalizmu“, ktorý dokazuje, že pomer dopytu a ponuky vytvára cenu. Nie je to vždy len o výhode na strane zákazníka.
Ako to bude vyzerať už čoskoro na našich cestách a prečo?
Významným aspektom zmeny sú hlavne požiadavky na ekologické riešenie dopravy, parkovacia politika (nedostatok miesta pre autá, ktoré nejazdia), veľké zápchy vo významných metropolách.
Naše nároky na dopravu budú obmedzené finančnou situáciou a zároveň rýchlosťou, ktorú budeme požadovať na jej uskutočnenie.
Vznikajúci systém Maas znamená zmysluplné prepojenie *kolobežiek-bicyklov-taxíkov-carsharing služieb – autopožičovní - operatívneho leasingu*
Všetky tieto služby búdu mať jedno spoločné. Poskytovať individuálnu potrebu v závislosti od toho, ako rýchlo a za ako veľa sa budeme mať záujem prepraviť. Budú nám podsúvať riešenia, ktorých cieľom bude zmena miesta v časovom úseku a komforte.
Nebudeme musieť šetriť dlhé mesiace či roky na jednotlivé dopravné prostriedky, proste budeme mať MaaS - dopravu ako službu a budeme platiť tak, ako dnes platíme za cloud len za pomernú časť , ktorú použijeme. Tak budeme platiť pomernú časť za dopravu, ktorú v danom okamihu použijeme. Doprava sa priblíži ku každému z nás a pocit vlastníctva, ktorý stále v nás niekde hlboko stále drieme, prebije schopnosť používať všetko aj keď to nebude naše okamžite. Bez nutnosti niečo vlastniť. Individuálna doprava sa pre nás všetkých stane ešte väčším vyjadrením našej slobody.
Žijeme v dobe, ktorá je v mnohom rozdielna ako tá pred 30-50 či 100 rokmi. Jedno má však rovnaké a to je čas, ktorý máme. Ten čas každý z nás chce využiť čo najefektívnejšie, preto plánovanie našich ciest a ich optimalizácia bude hrať v budúcnosti kľukovú úlohu. S rozdielom dnešnej doby , že každý chce zažiť viac a doprava mu to umožňuje. Preto verím, že tento typ dopravy bude v najbližších rokoch extrémne rásť na úkor vlastnenej dopravy, ktorá je kapitálovo náročná a pre majiteľa tým pádom neefektívna.
Zdroje:
-Deloitte „The rise of mobility as a service“
-Padam mobility „MaasS rapidly changing transport industry“