Väčšina návštevníkov webov má plné zuby reklamných spotov a bannerov. Obťažujúcu reklamu jednoducho blokujú. To je jeden z dôvodov, prečo je obsahový marketing čoraz vyhľadávanejší medzi malými firmami, eshopmi i veľkými korporáciami. Jeho cieľom je prinášať čitateľovi, ktorý je zároveň potenciálnym zákazníkom, hodnotné informácie a možnosti riešenia rôznych problémov so zreteľom na cieľ content marketingu – zaujať a podnietiť ho ku kúpe produktu alebo služby.
Obsahový marketing zahŕňa aj tvorbu URL
Atraktívny obsah pre čitateľa i vyhľadávače môžete zverejňovať napríklad na vlastnom blogu, ktorý je súčasťou internetového obchodu alebo prostredníctvom guest bloggingu. Ide o metódu content marketingu spočívajúcu v napísaní a zverejnení blogu na inej vhodnej webstránke s cieľom budovať povedomie o svojom biznise a získavať nové publikum. Pri quest bloggingu je okrem iného dôležitý linkbuilding, čiže umiestňovanie odkazov s preklikom na vašu stránku.
Blogy, články s tipmi, rozhovory, fejtóny či podcasty s prepismi musia byť atraktívne z hľadiska obsahu pre čitateľa, ale aj pre vyhľadávače. Dôležité je použitie relevantných kľúčových slov a ich správne umiestnenie, vhodný nadpis, meta title, meta description a, samozrejme, URL.
Čo je URL
Skratka URL pochádza z angličtiny – “universal resource locator” a v preklade znamená jednotný lokátor zdrojov, alebo jednoznačné určenie zdroja. Je to vlastne popis toho, kde je umiestnený článok, blog, obrázok či popis produktu, resp. akýkoľvek súbor, na internete. Označuje sa aj ako hypertextový odkaz, webová adresa alebo link.
URL adresa je spravidla tým prvým, s čím sa potenciálny zákazník stretáva. Má značný vplyv na jeho ďalšie správanie a konanie. To je dôvod, prečo je dôležité, aby bola vytvorená správne. Tvorbu URL odkazov má každá dobrá SEO agentúra v malíčku, avšak s trochou šikovnosti a vedomostí si s ňou poradí aj majiteľ eshopu či copywriter.
Prečo je URL adresa dôležitá?
Správne nastavenie URL adresy je jedným z kľúčov úspešnej webstránky ešte pred jej samotným spustením. Okrem toho, že ovplyvňuje budúce správanie zákazníka, je podstatným parametrom pre vyhľadávače.
URL adresa by mala byť “search engine friendly”, čiže vhodná pre vyhľadávače a čitateľná pre návštevníka webu. Dynamické adresy s parametrami síce vie Google sledovať, ale potenciálnemu zákazníkovi nepovedia vôbec nič. Je to pre neho nelogická zmes rôznych znakov v podobe písmen, číslic a pod. Vaším cieľom je vytvoriť dobre zapamätateľnú, atraktívnu URL adresu, aby vašu firmu či produkt zákazník v prípade potreby ľahko našiel, alebo ju mohol poslať niekomu inému.
Tipy na vytváranie URL
Dobrá URL adresa je vytvorená v súlade so SEO optimalizáciou a vychádza z analýzy kľúčových slov. V prvom rade informuje o tom, čo sa na webe nachádza. Nemenej podstatné je použiť v nej kľúčové slová. Pozor, robte to s citom. Aj tu platí, že všetkého veľa škodí.
Ďalším pravidlom pre tvorbu jednoduchej a zrozumiteľnej URL adresy je jej dĺžka. Ak ju robíte napríklad pre blogový príspevok, nemala by byť dlhšia ako 5 či 6 slov. Spravidla sa odvodzuje z nadpisu tak, že sa z nej vyhodia nepodstatné slová, ako napríklad spojky, predložky a podobne. Takáto adresa sa dobre zapamätá, prezrádza obsah textu a v neposlednom rade sa jednoducho kopíruje a posiela ďalej. Snažíte sa spraviť URL adresu pre konkrétny produkt? Nezabúdajte, že by mala obsahovať aj kategóriu, v ktorej sa nachádza. Pri zdieľaní noviniek či spravodajských útvarov je vhodné zadať do URL aj dátum, podľa ktorého čitateľ zistí, do akej miery je aktuálna.