V tomto období si pán H.W. Libbey patentovať „stroj“ podobný bicyklu s obrovskou batériou v strede a elektromotorom v mieste umiestnenia pedálov. Vážil však okolo 250kg a na elektriku prešiel približne 6 km. Konštrukcia veľmi pokroková, avšak technické možnosti tej doby odsúdili elektrobicykle na zabudnutie. Následne sa na dlhé obdobie ustúpilo od vývoja a až príchod nových možností na prelome tisícročia vzkriesil tento nápad k nebývalému rozmachu a preto dnes elektrobicykel zažíva taký boom.
Historicky sa asistenčné systémy ľudovo „motory“ vyvíjali postupne od jednoduchej regulácie a s čo možno najmenším zásahom do pôvodnej konštrukcie bicyklov až po sofistikovaný systém s ideálnym uložením z hľadiska vyváženia, ale aj vstupu do celkového pohonu.
Prvé motory boli umiestnené do predného a až následne do zadného kolesa, pričom reguláciu predstavovala len zmena sily pomoci bez automatickej závislosti na šliapaní jazdca. Tieto systémy sa tiež vyznačovali aj značnou „neinteligenciou“ prejavujúcu sa oneskorením začiatku pomoci oproti začatiu šliapania do pedálov a naopak pokračovaním jazdy aj určitý čas po skončení šliapania do pedálov. Tento efekt sa často prejavoval svojvoľnosťou prípomoci a určitou nepredvídateľnosťou, tiež sa takýto systém pocitovo zdal silnejší na rovine a výrazne slabší po zahájení stúpania. Keďže motor predstavuje aj významnú hmotnosť jeho umiestnenie výrazne pred, resp. za ťažisko spôsobuje prídavný klopný moment a má za následok tendenciu stranovo rozkmitať bicykel pri náhlej zmene rýchlosti či intenzity pedálovania. Dnes ostali tieto systémy v ponuke výbavy najlacnejších prevedení elektrobicyklov. Využitie si dnes nájdu predovšetkým v prípade významného cenového obmedzenia a predovšetkým pre použitie na spevnenej komunikácii.
Moderné riešenia predstavujú stredové motory s torzným snímačom a vyspelou reguláciou. Umiestnenie motora v strede bicykla predstavuje z viacerých hľadísk ideálne riešenie.
Donedávna ponúkal každý výrobca len jeden „univerzálny“ motor. V súčasnosti však špičkoví výrobcovia ponúkajú viaceré motory, ktoré sa svojou charakteristikou líšia. Pre cestný elektrobicykel sa preferuje hladkosť chodu a nízka spotreba , naopak horský elektrobike vyžaduje zvýšený krútiaci moment a odolnosť voči vibráciám a rázom. V poslednom období sa pre špecifickú skupinu záujemcov o elektrobicykle začali presadzovať tzv. „Ľahké“ asistenčné systémy. Tieto by sa v skratke dali definovať ako malé motory s nízkym asistenčným krútiacim momentom v kombinácii s málokapacitnou, ale ľahkou batériou. Tento trend ide v ústrety predovšetkým výrazne športovo orientovaným jazdcom, ktorí uprednostňujú nízku hmotnosť a asistenciu využívajú minimálne. K takýmto motorom patrí predovšetkým Fazua. V tejto kategórii sa pohybuje krútiaci moment v rozsahu 30-55Nm a hmotnosť motora pod 2kg.
Výrazne väčší podiel na trhu však stále majú tzv. «výkonové» motory. Najčastejšie sa používajú na osadenie do horských bicyklov. Ich parametre, a aj ponuka je dnes široká a stále rastie. K najlepším na svete sa dnes radia zn. Bosch, Yamaha a Shimano. Zo stredoázijskej ponuky stojí za pozornosť zn. Bafang, predovšetkým motory M400 a M500 reprezentujú slušnú úroveň pomeru cena/výkon.
Ako teda vybrať ten najlepší elektrobicykel?
Predovšetkým sa neorientujte len podľa medializovaných základných parametrov. Voľba by bola výrazne skreslená. Hladkosť chodu, priebeh asistencie, rozsah kadencie, emisia tepla a následný znížení výkon, či zvukový prejav sú charakteristiky, ktoré zo základných údajov nevyčítate, ale na celkový prejav majú omnoho významnejší vplyv. Tu jednoznačne platí – poraďte sa pri výbere so špecialistami na elektrobicykle a zabezpečte si kvalitný servis.
Platí totiž:
„ Motor je len taký dobrý, ako je dobré jeho spojenie s charakterom bicykla a štýlom vašej jazdy a ako dobre sa o neho následne budete starať“.