Pred tým, ako sa k uskladneniu dostanete, mali by ste loď ošetriť. A úplne ideálne je, keď údržbu lode zveríte do rúk odborníkom. Jedine profesionálni technici dokážu odhaliť oku skryté poruchy a dostať loď do takej kondície, aby ste sa nasledujúcu sezónu mohli opäť pustiť do vodných dobrodružstiev.
Očistiť povrch lode môžete aj sami
Pred rokom ste prezerali inzeráty lode na predaj a zrazu jedna stojí priamo vo vašej garáži. Lode a jachty na predaj sa tešia veľkej obľube a na slovenských tokoch to začína vyzerať ako počas dopravnej špičky v hlavnom meste. Jeseň je ten správny čas, kedy venovať lodiam či člnom maximálnu pozornosť. Po vytiahnutí lode z vody je nutné loď očistiť. Prvým krokom je odstránenie hrubej špiny pomocou wapky. Na dočistenie povrchu lode používajte výhradne špeciálne lodné šampóny, aby ste nepoškodili vrchný materiál. Trup lode je často znečistený tak, že vám nepomôže ani šampón. Ide napríklad o fľaky spôsobené plesňami, vodným kameňom či hrdzou. Aj na tieto nečistoty sa dajú kúpiť adekvátne prípravky.
Opravy laku laminátového povrchu
Väčšina lodí je vyrobená z laminátu. V prípade, že ste spozorovali odlúpnutie farby, pustite sa smelo do obnovy. Prakticky ide o postup podobný ako pri oprave drevených povrchov. Prvým krokom je odstránenie starej farby brúsnym papierom. Laminát sa natiera dvojzložkovými farbami s tužidlom. Na natieranie je možné použiť valček. Trochu sa asi potrápite, pretože lode sa natierajú až v desiatich vrstvách. Každá vrstva musí dôkladne uschnúť. Na záver sa povrch prebrúsi a naleští.
Do údržby motora sa sami nepúšťajte
Ak ste absolvovali kurz vodca malého plavidla, tak iste viete, že okrem čistenia a natierania lode by ste sa nemali púšťať do inej údržby. Motor lode je citlivý a vyžaduje si odborný servis. V servise sa postarajú o to, aby bol motor dôkladne očistený od usadeného karbónu a soli. Motor lode potrebuje raz ročne výmenu oleja. Olej môžete dať vymeniť na jeseň alebo na jar. Spolu s výmenou motorového oleja budú vymenené tiež filtre a olej v prevodovke. Celý motor sa následne skontroluje, a ak je to potrebné, tak sa premažú všetky skrutky a spoje. Posledným krokom je konzervácia motoru, ktorá ho ochráni pre korodovaním.