Rozšírené hľadanie
Štvrtok 26. December 2024 |
meniny má Štefan

Úver od Európskej investičnej banky na diaľnicu D1 je neistý

Datum: 21.12.2009

Bratislava, 21. 12. 2009 –  Európska investičná banka dočasne pozastavila schvaľovanie úveru na financovanie tzv. prvého balíka v rámci PPP projektu diaľnice D1  Turany – Hubová.

EIB tak reagovala na sťažnosť organizácií Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko, ktorú podali v máji 2009.

 

Priatelia Zeme-CEPA v máji tohto roku upozornili Európsku investičnú banku (EIB), Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európsku Komisiu (EK) na viacnásobné porušenie národnej a medzinárodnej legislatívy pri plánovaní výstavby úseku diaľnice D1 Turany-Hubová. Jadrom sporu je trasovanie diaľnice po povrchu údolím Váhu v tesnej blízkosti obce Šútovo.

 

V roku 2002 posúdilo Ministerstvo životného prostredia (MŽP SR) ako najvýhodnejší variant vedenie diaľnice tunelom Korbeľka. Diaľnica by sa tak vyhla  obci Šútovo aj chráneným územiam.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však toto odporúčanie ignorovala a presadila povrchový variant, ktorý bude prechádzať národnými parkami Malá Fatra a Veľká Fatra, ďalšími chránenými územiami sústavy Natura 2000 a okrajom Šútova. Odporúčaním MŽP SR sa nezaoberal ani stavebný úrad, čo je v rozpore s  európsku aj slovenskou legislatívou.

 

Povrchový variant diaľnice by zdevastoval územia, ktoré patria do európskej sústavy chránených území NATURA 2000 vrátane národných parkov Malá Fatra a Veľká Fatra a mnohých biotopov európskeho významu. Slovenské orgány ochrany prírody a stavebné úrady, ktoré ho schválili neprijali dostatočné nápravné opatrenia. K ťažko zmierniteľným stratám pritom dochádza už  teraz pri odlesňovaní,“ upozornil ekológ Ján Topercer.

 

EIB posúdila sťažnosť mimovládnych organizácii a rozhodla, že slovenská strana musí ešte pred podpisom úverovej zmluvy predložiť dokumenty, ktoré potvrdia alebo vyvrátia podozrenia z porušení európskych smerníc.

 

Podľa stanoviska EIB musí Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT SR)  preukázať, že neexistujú alternatívy k trasovaniu diaľnice po povrchu. Ministerstvo dopravy doteraz tvrdilo, že najväčším problémom tunela Korbeľka sú možné komplikácie pri výstavbe spôsobené geologickými podmienkami.

"MDPT ani NDS nepredložili žiadne odborné argumenty, ktoré by preukázali, že tunel Korbeľka sa nedá postaviť. Ich hlavným argumentom, je, že nemajú dostatok informácií o geológii územia. Informácie však mohli už mať, ak by neprišlo politické rozhodnutie uľahčiť PPP koncesionárovi práce na úkor obyvateľov a životného prostredia" hovorí Roman Havlíček z Priateľov Zeme-CEPA.

 

 

Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko dnes zaslali EK a EIB expertízu zaoberajúcu sa posudzovaním vplyvov navrhovanej diaľnice na chránené územia, ktorá sa okrem nedostatkov pri doterajšom posudzovaní sústreďuje na hodnotenie nedostatkov zmierňujúcich a kompenzačných opatrení pri výstavbe povrchového variantu.   

 

„Ak MDPT a NDS budú naďalej presadzovať povrchový variant diaľnice cez chránené územia a obec Šútovo, potom by EIB nemala poskytnúť úver na výstavbu tohto úseku,“ uviedla Lucia Lackovičová z organizácie Priatelia Zeme-CEPA. 

 

Viac informácií:

Lucia Lackovičová, koordinátorka siete CEE Bankwatch pre Slovensko, Karpatská 11, 811 05 Bratislava, Tel./Fax: +421 2 5244 2104, mobil: +421915412988

 

Ján Topercer, odborný pracovník Botanickej záhrady UK, Blatnica, tel.: 0907 466 314, topercer@rec.uniba.sk  

Čítané: 979 x