Rozšírené hľadanie
Štvrtok 21. November 2024 |
meniny má Elvíra

Je monitor piatakov v ohrození?

Datum: 12.11.2017

Od začiatku školského roka sa ministerstvo školstva otriasa neutíchajúcimi diskusiami ohľadne minitorovania piatakov. Odchádzajúci minister potešil rodičov aj školy zrušením "povinného" monitorovania piatakov, no nová prichádzajúca ministerka našla na tento "projekt" peniaze, keďže podľa jej názoru dáva pre tento štát a školstvo veľký zmysel. 

Mimochodom, nejde o zanedbateľnú sumu. Samotný monitor piatakov bude stáť tento štát približne 160.000 eur. Je skutočne potrebné investovať toľko peňazí na tento účel? Sú výsledky testovania skutočne tak dôležité pre tento štát? Je nátlak na rodičov, žiakov aj školy spojený s monitorom skutočne potrebný? Nebudú nakoniec peniaze do testovania použité zbytočne? A to ešte nie sme pri téme testovania deviatakov.

   Písanie spomínaného testovania piatakov sa týka približne 45.000 žiakov. Na väčšinou týchto žiakov je vyvíjaný tlak už v 4.ročníku, kedy prichádza komparo. Je to niečo ako monitor, ibaže podobné otázky /povedzme si úprimne, že takýto test vie zostaviť každý učiteľ/. V oznamoch zo školy sa píše, že komparo je dobrovoľné. Vo väčšine škôl sa ale vyvíja tlak na deti, že musia. Toto komparo si rodič platí sám. Na stránke komparo.sk sa dá nájsť aj suma testovania - 5,90 eur za každého prihláseného žiaka. Pokiaľ by robila len časť z už spomínaných 45.000 piatakov komparo, tak ide o sumu, ktorá možno aj prevýši náklady na samotný monitor. Akurát tento krát to nie sú výdavky štátu, ale rodiča. A nie raz! Komparo sa totiž prvý krát robí na konci 4.ročníka, a druhý krát na začiatku 5.ročníka. Takže si tieto peniaze môžeme vynásobiť dvoma. Tu už ide o skutočne veľmi vysoké čísla. Niektoré školy dokonca "odporúčajú" rodičom aby používali pracovné zošity, ktoré slúžia na prípravu na testovanie. Kto to platí? Znova rodičia. Takže samotné testovanie piatakov stojí rodičov, ktorí sa boja povedať "NIE" nemalé peniaze.

   Pre deti a učiteľov to znamená tiež neprimeraný stres. Deti by sa mali skôr venovať učivu, ktoré ich posunie dopredu a po škole venovať záľubám a oddýchnuť si. Nie sú to stroje, sú to deti. Tiež učitelia sú vystavení stresu, pretože podľa výsledkov monitoru sa posudzuje úspešnosť učiteľa. Učiteľ si nevyberá žiakov. Každý žiak nemá predpoklady na matematiku či slovenský jazyk. Tu je nespravodlivo ohodnotený aj učiteľ. Kedysi stačili priemery vstupných a výstupných previerok, a boli sme všetci spokojní. Štát nepotreboval získať obrovské peniaze na testovanie.

   Tento rok je monitor piatakov sprevádzaný veľkou nevôľou učiteľov aj rodičov. Učitelia vedú na sociálnych sieťach rôzne horúce diskusie, a veľká časť je ochotná pridať sa do tzv. Výzvy proti monitoru T5. Dáva ale vôbec toto testovanie zmysel? A je vôbec povinné? Toto sa tiež stáva horúcou témou diskusií. Všetkých veľmi pobúril príspevok v ktorom sa píše, ako mala jedna pani chorého syna. Chlapec mal horúčky, doktorka ho neodporúčala do školského kolektívu. Vnímanie takéhoto dieťaťa je automaticky oslabené. Choroba si vybrala akurát termín monitoru. Matka sa teda išla informovať, či je testovanie jej syna v takomto stave nutné. Dočkala sa odpovede, že MUSÍ! Inak pôjde robiť testy v náhradnom termíne do Bratislavy. Táto predstava je pre matku s viacerými deťmi, ktorá býva ďaleko od Bratislavy nepredstaviteľná. Takže syn robil monitor v riadnom termíne. Tento prípad rozpútal vášnivú diskusiu. Viacerí sa vyjadrovali, že žiadny zákon neprikazuje účasť na piatackom ani deviatackom testovaní, a cestovať s dieťaťom kvôli náhradnému testovaniu nemá zmysel a vedenie škôl rodičov klame. Tiež keď si predstavíme dieťa ktoré neznesie cestovanie, užije tabletku aby sa mohlo niekam prepraviť, tak jeho vnímanie môže byť podobné ako vnímanie už spomínaného chlapca.

   Ostáva už len otázka: Má toto všetko zmysel? Je vôbec morálne a zmysluplné toto testovanie? Pokiaľ sa viacerí učitelia aj rodičia zapoja do výzvy a jednoducho odmietnu si dať dieťa testovať, nie sú zbytočne vyhodené peniaze zo štátneho rozpočtu? Nebolo by rozumnejšie investovať týchto 160.000 eur do učebníc, keďže podľa škôl sú učebnice, ktoré máme zadarmo "v balíku bezplatného školstva" nevyhovujúce a rodičia musia kupovať iné? Bol by bohatší aj štát aj rodičia. Štát by ušetril 160.000 eur, a balík peňazí, ktorý zaplatia rodičia len pri príprave na toto nezmyselné testovanie by vysoko prevýšil sumu, ktorú potrebovalo ministerstvo súrne "nájsť" na testovanie. Takže podľa tohoto vzorca mám pocit, že my rodičia sme vlastne bohatší ako štát.

   22. november sa blíži. To je dátum, kedy sa uvidí, koľkí z nás podporili tento "vydarený projekt" s názvom Testovanie piatakov. Možno prídeme na to, že tie vstupné a výstupné previerky boli celkom fajn.

Čítané: 5361 x